Het was dan toch eindelijk zover, mijn rondreis door West – Canada. In een woord, indrukwekkend! De natuur, de mensen, het uitgestrekte landschap, het was een reis om nooit te vergeten en ik neem jullie mee in al het bijzonders wat West – Canada te bieden heeft. De route heb ik in ongeveer 2,5 week afgelegd, als ik langer de tijd had stonden er nog zeker wat extra stops op de planning maar ik heb alles van mijn lijstje kunnen afstrepen!

Amsterdam – Vancouver

Daar stond ik dan om 06:30 op Schiphol voor mijn vlucht naar Vancouver, ik heb gekozen voor een overstap op London Heathrow met British Airways. Dit scheelt namelijk een hoop qua kosten vergeleken een directe vlucht. Aangekomen in Vancouver diezelfde avond (hallo 9 uur tijdverschil), stond mijn vriendin Morgan mij op te wachten bij de aankomsthallen en zijn we met de metro (SkyTrain) naar haar huis gegaan.

Vancouver

Ik had een volle dag in Vancouver voordat ik mijn huurauto zou ophalen, ik heb de Seabus (een boot die je naar de overkant van Vancouver brengt) genomen naar Lonsdale Quay Market, een verzameling van restaurantjes en winkels. Hierna stuitte ik op de Spirit Trail, een hiking pad van 6,5 km die eindigt bij de welbekende Lions Gate Bridge. Ik heb de gok genomen en ben lopend deze brug over geweest, er staat zeker een flinke wind boven en je voelt de brug ook af en toe bewegen! De brug geeft je hierna toegang tot Stanley Park, wat een enorm groot park is met veel bezienswaardigheden.

Vancouver – Kelowna

Tijd voor mijn huurauto, deze heb ik via onze partner Sunnycars gehuurd, hierbij ben je namelijk all – in verzekerd en ze hebben ook speciale prijzen voor jonge bestuurders (als je onder de 25 bent). Tijdens een 4 uur durende rit naar Kelowna rijdt je over de prachtige Trans – Canada Highway, snelwegen zijn hier zeker niet te vergelijken met die in Nederland! Aangekomen in Kelowna, heb ik downtown Kelowna nog bezocht, hier zijn genoeg leuke restaurants en winkels te vinden en het was er zeker op een doordeweekse avond erg levend!

Kelowna – Revelstoke

Voor ik de route naar Revelstoke ging afleggen heb ik een tussenstop gemaakt bij Myra Canyon. Hier stond namelijk mijn huurfiets klaar om de Myra Canyon Trail te fietsen. Deze tocht van 12km heen en 12km terug brengt je langs oude spoorweg delen en natuurlijke tunnels. Je kunt deze route ook te voet af leggen, maar met al mijn foto stops heb ik er ongeveer 2,5 uur over gedaan op de fiets.

Tijd om verder te rijden, langs enorm veel wijngaarden (daar staat Kelowna namelijk bekend om). Mocht je dus een dag langer nemen in Kelowna dan is ook zeker mijn aanrader om deze wijngaarden te bezoeken. Aangekomen in het kleine plaatsje Revelstoke verbleef ik deze avond via Airbnb in de BearView Lodges, welke een enorm mooi uitzicht bieden over het meer!

Revelstoke – Lake Louise Village

Soms heb je een heel plan gemaakt, maar blijkt het toch allemaal even anders te lopen. Dat was mijn rit van Revelstoke naar Lake Louise Village. Ik begon de dag vroeg omdat er genoeg te zien is onderweg, stop 1 was dan ook Mount Revelstoke. Helaas halverwege was de weg naar de top afgesloten vanwege lawine gevaar, er is namelijk enorm veel sneeuw gevallen afgelopen winter en het was nog een zwoele zomer. Niks aan te doen en doorgereden naar Glacier National Park, waar ik een mooie hike had gepland. Helaas, weer niet volgens plan want bijna heel Glacier National Park was afgesloten wederom door lawine gevaar. Dat niet alleen, doordat er nog veel sneeuw op de toppen ligt besloten de beren het dichter bij het groen te zoeken en was er dus ook nog een vergrootte kans op beren aanvallen. Na een bezoekje gebracht te hebben aan het toerisme bureau van Glacier National Park, was de Bear Creek Falls wel toegangkelijk en heb ik hier nog een korte hike kunnen doen!

Op naar Yoho National Park, hier heb ik de Wapta falls kunnen bezichtigen en natuurlijk het welbekende Emerald Lake en Natural Bridge. Emerald Lake is zeker het bezoek waard en zelfs met een bewolkte dag was het meer nog prachtig. Het is er alleen enorm toeristisch, dus wees voorbereid op de drukte (zelfs in begin juni).

Banff National Park

Het meest toeristische wat je kunt doen is een bezoek brengen aan Lake Moraine en Lake Louise, maar het is het zoooo waard! Ik heb deze dag mijn auto laten staan en heb voor ongeveer €6 euro de shuttle bus genomen. Er zijn namelijk weinig parkeerplaatsen bij deze twee meren, dus als je niet om 6 uur wilt opstaan is het zeker een goed alternatief. Je kunt kiezen of je eerst naar Moraine Lake wilt of Lake Louise en daarna kun je met hetzelfde kaartje naar het andere meer gaan en daarna terug naar de shuttlebus locatie. Het maakt in dit geval niet uit of je vroeg of laat naar deze meren gaat, het is er de gehele dag door druk! Moraine Lake was nog half bevroren, maar dat maakte het er niet minder mooi op. Verder zijn er geen hikes te doen nabij Moraine Lake, maar je kunt er wel rondlopen en het meer vanaf de uitkijkpunten bekijken. Lake Louise daarin tegen heeft enorm veel hikes te bieden, gelukkig was het meer al ontdooid en begon de zon te schijnen waardoor de mooie blauwe kleur zichtbaar werd. Helaas was nog wel een groot deel van de hikes afgesloten, maar de hike naar Agnes Lake was wel mogelijk. Dit is een pittige hike van 5,5 km en ongeveer 400m hoogtewinst, maar aan het eind van de hike kun je een heerlijk kopje verse thee halen bij het Agnes Lake Tea house. Mocht je Lake Louise bezoeken en is de Big Beehive hike open dan zou ik zeker deze aanraden, hier heb je namelijk het prachtige uitzicht over heel Lake Louise (je weet wel, die cliche foto’s die je overal op instagram ziet). Tevens is het ook mogelijk om met een kano het meer op te gaan, ik heb dit niet gedaan, omdat je in je eentje hetzelfde betaald als met twee personen. Tevens moet je ook in de gaten houden dat de laatste shuttlebus om 17:00 vertrekt terug naar de shuttle locatie!

Mocht je een dag langer de tijd hebben, dan kun je een uitstapje naar Banff maken. Ik ben hier een aantal uurtjes geweest, maar ik vond het enorm toeristisch ‘’gemaakt’’ en doordat het weer niet zo optimaal was heb ik geen hikes gedaan en ben ik op tijd terug naar Lake Louise Village gereden.

Lake Louise Village – Jasper

Vandaag een lange, maar enorm mooie rit op de planning. De route van Lake Louise Village naar Jasper staat bekend als de Icefields Parkway. Er zijn enorm veel stops onderweg, de eerste was Bow Lake/Glacier welke natuurlijk ook nog grotendeels bevroren was. Vlak hierachter ligt Peyto Lake, toen ik aankwam en zag dat er nog een berg sneeuw bij de parking lag begon de moed me wel een beetje in de schoenen te zinken. Na een gladde hike naar boven, de sneeuw was namelijk ijs geworden, kwam ik gelukkig aan bij een ontdooid prachtig blauw Peyto Lake!

Ondertussen was ik al op de helft van mijn route en ben ik onderweg nog gestopt bij Sunwapta Falls en Athabasca Falls, je kunt hier heel makkelijk rond wandelen en de indrukwekkende watervallen bekijken. Nu zie ik je denken, waarom schrijft ze niet over Athabasca Glacier? Heel simpel, het staat er vol met touringcars vol toeristengroepen en als je nog nooit een gletsjer hebt gezien van dichtbij is het echt wel de moeite waard. Helaas ben ik al in IJsland geweest en besloot ik deze toeristische trekpleister vanuit de auto te bekijken.

Met nog maar 15 minuten tot Jasper, stuitte ik op de Valley of the Five Lakes. Een prachtig gebied met veel verschillende wandelroutes, het was pas 15:00 en ik besloot om toch hier te stoppen om de Valley of the Five Lakes hike te doen. Deze hike is ongeveer 4,5 km en brengt je langs alle vijf de meren, het is wel een route met veel hoogteverschil en geen makkelijk terrein (gesmolten sneeuw en zand staat gelijk aan enorm veel blubber).

Jasper

Het voordeel en nadeel aan verblijven in hostels, is dat je vaak al vroeg wakker bent en je dag optimaal kunt benutten. Dat heb ik deze dag ook zeker gedaan, om 8 uur had ik mijn auto al gestart om naar Maligne Lake te rijden. Maligne Lake staat bekend als een van de mooiste meren van Jasper, helaas voor mij was het door de bewolking iets minder. Gelukkig was het meer ondertussen wel ontdooid, alleen was het nog te vroeg om de cruise naar Spirit Island te boeken. Mocht je in een periode reizen dat deze cruise wel mogelijk is, boek deze dan ook ver van te voren want het is enorm snel volgeboekt! Na Maligne Lake reed ik terug richting Jasper en maakte ik onderweg nog een stop bij Maligne Canyon, hier heb ik een korte hike van 2,5 km gelopen welke je langs 2 van de 5 bruggen brengt die over de canyon lopen. Op de route ligt ook nog Pyramid lake en island, na even rondgewandeld te hebben en iets te veel wilde dieren gezien te hebben besloot ik om veilig terug naar mijn auto te gaan en richting Old Fort Point te rijden. Het is maar een korte hike naar de top (welke deels ook een trap is), maar het is een stijle klim. Het uitzicht is het meer dan waard, neem vooral je lunch mee op deze berg om echt van het uitzicht te genieten!

Toen zat eigenlijk mijn planning voor die dag er al op, maar het was pas 14:00 en ik besloot naar het toeristencentrum te lopen om tips te vragen. Zij raadde mij aan om de Jasper Sky Tram naar Whistler’s Mountain te nemen. Voor ongeveer €40 euro kun je een retour ticket kopen, deze hebben een tijdsframe, maar op de terugreis kun je mee terug als er plek is in de Sky Tram. Aangekomen op Whistler’s Mountain heb ik gekozen om de Whistler’s Summit trail te hiken, dit was voor mij een enorm pittige hike. Er lag nog verse sneeuw van die ochtend, oude sneeuw van ongeveer 20 cm en op de top heb je een hoogte bereikt van 2464 meter. Na deze koude tocht heb ik aan het typische Canadese gerecht Poutine moeten geloven, kort gezegd het is friet met kaas en jus en eigenlijk best wel lekker! Het zonnetje is aan het eind van de dag goed gaan schijnen en ik heb de avond afgesloten met een bezoekje aan Edith en Annette Lake.

Jasper – Lake Bridge

Een van de weinige regenachtige dagen en gelukkig voor mij ook de langste rit van deze reis. Onderweg ben ik nog gestopt in het plaatsje Clearwater, door de flinke regen besloot ik alleen naar de Helmcken falls te rijden. Onderweg naar deze waterval kom je ook voorbij Spahat & Dawson falls. Doordat je hier uitstapt en gelijk bij de waterval aankomt, besloot ik toch om even een kijkje te nemen, blij dat ik de regenjas toch had ingepakt voor deze trip!

Clearwater ligt ongeveer op de helft van mijn route naar het vrij onbekende plekje Lake Bridge. Nu vraag je jezelf vast af waarom ik dan de nacht doorbreng op deze plek. De Wettstone Guest Ranch is de reden, deze ranch heeft namelijk de Trappers Cabin. Even helemaal back to basic met een verblijf in een zelfgemaakte houten cabin zonder elektriciteit, stromend water of gas! Het haardvuur was aangestoken en de dieren van de ranch (paarden, honden, kippen, geiten en nog veel meer) lopen los rond en zijn erg nieuwsgierig. De ranch ligt direct aan een prive meer en je kunt gratis gebruik maken van de kayaks of een paardrijles nemen verzorgd door de dochter van de eigenaren. Mocht je nu niet helemaal back to basic willen (ja het toilet was een buitenhok) dan beschikt de Wettstone Guest Ranch ook over verschillende huisjes, guest rooms en camper plaatsen.

Lake Bridge – Whistler

In absolute stilte wakker worden, midden in de natuur, met een leuk paard voor je raam, dat wilt toch iedereen een keer meemaken! In de ochtend even snel naar het huis van de eigenaren gelopen voor de wi-fi, want ik moest natuurlijk wel weten welke route ik moet volgen. De eigenaar vertelde me dat ik zeker even een stop moest maken bij de Hat Creek Ranch, hier is alles van de Gold Rush periode nog terug te vinden en het is zeker een leuke tussenstop!

Onderweg naar Whistler zijn er verder vrijwel geen bezienswaardigheden, dus reedt ik de Canadese route 99 in een keer door. Dit was het moment dat ik enorm blij was met mij automaat want deze route zit vol gaten in de weg en scherpe bochten, maar brengt je wel langs prachtige meren en gebergte!

Aangekomen in Whistler kwam ik er pas achter dat Whistler is opgedeeld in allemaal kleinere gemeentes. Hoe typisch dat ik verbleef in de Olympic Village, dit is nog goed terug te zien doordat overal oefen velden zijn gemaakt en deze worden nog optimaal gebruikt door de inwoners momenteel.

Doordat het een heerlijke dag was, besloot ik om nog de Train Wreck trail te lopen. Deze wandeling van ongeveer 2 km brengt je via een hangbrug naar de nog overgebleven resten van het trein ongeluk. Deze zijn tegenwoordig door jeugd vol graffiti gespoten en worden gebruikt als ‘hang’ plek.

Whistler – Nanaimo

Vroeg uit de veren, want voordat ik de ferry pak naar Nanaimo wil ik nog even Whistler Village in. Mocht je langer de tijd hebben, dan zou ik zeker aanraden om nog een volle dag in Whistler erbij te pakken. Het centrum was super schattig en in juni lag er dit jaar zelfs nog zoveel sneeuw dat een paar pistes nog open waren!

Daarna was het tijd om naar de ferry te rijden, toch wel met wat spanning en de weg naar de ferry was ook een hele uitdaging. Gelukkig is alles goed gegaan en was ik echt niet de enige toerist die voor het eerst met een auto de ferry opreed. Aangekomen in Nanaimo ben ik nog naar Piper’s Lagoon gereden en langs de haven gelopen. Verder is er niet zoveel te beleven in Nanaimo, het is wel de ideale plek om te overnachten voor je doorrijd naar bijvoorbeeld Tofino.

Nanaimo – Tofino

De dag waar ik eigenlijk mijn hele reis naar heb uitgekeken, eindelijk mag ik naar het kleine surfplaatsje Tofino!

Onderweg heb ik een stop in Port Alberni gemaakt, de havenstad van Vancouver Island. Je kunt naar Harbour Quay of beren proberen te spotten langs de rivier bij Victoria Quay (ik heb helaas niks gespot). Tevens zijn er ook leuke hikes te doen naar bijvoorbeeld Hole in the Wall. Mijn weg naar Tofino ging helaas nog niet zo soepel, er is veel constructie aan de wegen in Canada. Hier blijft er alleen niet 1 baan open, nee de weg wordt compleet afgesloten! In mijn geval had ik de pech dat ze de weg weer dicht hadden gegooid en werd het een stop van 45 minuten. Het geeft je wel de tijd om de personen die voor of achter je staan te wachten te leren kennen en ik heb enorm leuke tips gekregen van een Canadese familie.

Tofino – Ucluelet

Vroeg uit de veren en op naar de surf rental, Tofino is namelijk een enorm goede plek om heerlijke golven te pakken. Ik heb een board, wetsuit en boots gehuurd voor een hele dag bij Pacific Surf Co, dit kost je ongeveer €45,- euro. Ze geven je hier ook advies over waar je het beste kunt surfen die dag en helpen je board op de auto te bevestigen. Ik heb heerlijk een aantal uren genoten in het water bij Cox Bay, mocht je nu nog nooit gesurft hebben dan raad ik je zeker aan om eerst een surf les te nemen!

Hierna ben ik vanuit Cox Bay doorgereden naar Ucluelet, het is een klein plaatsje met enorm veel leuke lunch tentjes! Ik heb gekozen voor Zoes Bakery & Cafe en de cinnamon bun is echt een aanrader. Hierna heb ik nog de Wild Pacific Trail Lighthouse Loop gelopen, deze wandeling van ongeveer 3km brengt je langs enorm mooie stukken van de kust.

Tofino

Wat je zeker gezien moet hebben als je Tofino bezoekt is het Pacific Rim Reserve. Het leukste om te wandelen vond ik de Rainforest Trail A & B, samen is dit ongeveer maar 2km. Hierna ben ik teruggereden naar Long Beach om nog een mooie strandwandeling te maken voor ik terugreed naar Tofino.

Een leuk feitje over Tofino, vanaf mei tot en met oktober is zaterdag de Tofino Public Market. Hier komen lokale ondernemers, artiesten, non profit organisaties en de bewoners bij elkaar. Je kunt er zeker als toerist een kijkje nemen en ik heb enorm leuke souvenirs en herinneringen mee naar huis genomen!

Vergeet in Tofino ook zeker niet op een bezoekje te brengen aan Tacofino, de beste taco’s die ik tot nu toe gegeten heb. Je moet er vaak wel eventjes voor in de rij staan maar het is het meer dan waard.

Tofino – Victoria

Tijd voor mijn laatste lange rit, onderweg naar Victoria ben ik nog gestopt in het MacMillan Provincial Park. Hier ben ik gestopt bij het begin van Cathedral Grove, je kunt hier de Cathedral Trail lopen welke zich aan beide kanten van de weg bevindt. Het is erg indrukwekkend om tussen deze gigantische bomen te lopen, je ziet alleen ook enorm veel omgevallen of dode bomen liggen. Deze laten ze bewust liggen, omdat deze resten weer zorgen voor vruchtbare ondergrond!

Aangekomen in Victoria, bij mijn AirBnb voor de komende twee nachten werd ik enorm vriendelijke onthaald door de hosts. Hierna ben ik op aanbeveling van Jayne (mijn host) nog door Gorge Park gelopen, welke zich ook op loopafstand van de Airbnb bevindt, waarna ik nog een heerlijk diner bij de lokale Griek heb gegeten!

Victoria

Een volle en drukke dag in Victoria stond vandaag op de planning, het was intensief maar ik heb alle hoogtepunten gezien!

Vanuit mijn Airbnb ging ik wandelend naar Chinatown, dit was ongeveer 40 minuten dus voor het begin van de dag prima te doen. Vlakbij Chinatown ligt de welbekende Johnson Street Bridge, Johnson Street zelf heeft enorm veel leuke boetiekjes die alleen maar lokale of Canadese producten verkopen!

Toen werd het toch tijd voor mij om mijn toeristen bril op te zetten, want deze bezienswaardigheden mag je gewoon niet missen. Het bekende Fairmont Empress Hotel en het British Columbia Parliament gebouw liggen vlak bij elkaar en zijn zeer indrukwekkend. Deze gebouwen lagen op mijn route, aangezien ik wandelend naar Fisherman’s Wharf ben gegaan. Deze unieke marine bestemming ligt letterlijk op het water, je vind hier restaurants, souvenirs shops, kayak verhuur en echte woningen! Ik kan zeker aanraden om een fish & chips te halen bij Barbs, zij bestaan al meer dan 30 jaar en staan hierom bekend!

Tijd voor de laatste bezienswaardigheden alweer, namelijk Thunderbird en Beacon Hill Park. Thunderbird is een klein park vol met totempalen en Beacon Hill Park is een enorm park met vijvers, meren, dieren en zelfs twee kleine stranden. Hier is ook de hoogste totempaal ter wereld terug te vinden, deze was voor mij extra indrukwekkend omdat er een echte adelaar op de top zat!

Ik heb ervoor gekozen om de bus terug naar de AirBnb te nemen, maar dit bleek nog niet zo makkelijk te zijn. Op de bushokjes is niet te zien wat de routes van de bus zijn en je kunt in Victoria ook niet met een creditcard betalen, alles moet nog met cash.

Victoria – Vancouver

Tijd om terug te gaan naar het vasteland, opnieuw op de ferry en hierna bij de luchthaven weer mijn auto ingeleverd. Dit is trouwens een enorme aanrader, omdat het in Vancouver bijna niet te doen is om met je auto te rijden en tevens is parking enorm duur!

Vanwege het regenachtige weer besloot ik naar Gastown te gaan voor wat souvenir shopping en om de welbekende Gastown Steamclock te bekijken. Spoiler -Alert, ik was op zoek naar een soort van Big Ben maar dan van Vancouver, niets was minder waar en de Gastown Steamclock is misschien 5 meter hoog… Ik kwam wel net op tijd, ik heb de stoomklok namelijk zijn vrolijke deuntje horen spelen wat eindigd in stoom uit alle pijpen. Dit gebeurt ieder heel uur, ieder kwartier geeft de klok een kort fluitje met een klein wolkje stoom.

Vancouver

Tijd om te genieten van het heerlijke weer, maar eerst een flink ontbijt gehaald bij Jam Cafe. Enorm bekend onder menig Canadees en met twee locaties in Vancouver zal je nog in de rij moeten staan voor je een tafeltje kunt krijgen.

Op naar Spokes Bike Rental om een fiets te huren, in Stanley Park heb je namelijk de Sea Wall. Deze fiets/wandel route van ongeveer 10 km brengt je langs de enorm mooie kustlijn. Daarna kun je ervoor kiezen om de Sea Side fietsroute erbij te pakken. Deze heb ik tot Spanish Banks gevolgd, het is een pittige fietsroute maar wel heel veilig en de stranden en huizen onderweg zijn prachtig!

In de avond heb ik samen met mijn Canadeese vriendin Morgan bij Minami gegeten. Dit is een Japans fushion restaurant, zeker een aanrader! Ze hebben heerlijke cocktails en originele gerechten, tevens hebben ze een leuke patio aan de achterkant van het restaurant waar je heerlijk buiten kunt zitten.

Vancouver

Helaas alweer aangebroken aan mijn laatste dag, de tijd is zeker voorbij gevlogen maar gelukkig vlieg ik pas s’avonds terug naar Nederland!

Granville Island stond nog op mijn to – do lijstje, dit is een soort van schiereiland tussen Vancouver en Downtown Vancouver. De Granville Public Market is wel het meest bekend, deze overdekte markt staat vol met kraampjes waar je verse producten, kunst, lekkernijen en nog veel meer kunt kopen. Ik ben voor de welbekende Lee’s Donuts gegaan, je betaald iets meer maar deze donuts zijn het meer dan waard! Verder vind je op Granville Island een hoop verschillende winkels en de Granville Brewery. Hierna heb ik de Aquabus gepakt naar de het aquatic centre, dit is de snelste manier om terug in Downtown Vancouver te komen en kost je ongeveer maar €2,- euro.

Tijd om mijn spullen in te pakken en terug naar de luchthaven te gaan, het was een enorm leuk avontuur en Canada is ook zeker een vakantie land wat ik iedereen kan aanraden. Of je nu als familie, stel of alleen gaat, een auto huren is een must en vergeet ook niet je wandel schoenen in te pakken!