Corona FAQ

Kan ik in deze coronatijd zonder risico reizen naar een buitenlandse bestemming?

Een risico is nooit voor 100% uit te sluiten, maar wij stellen alles in het werk om het risico op besmetting zo laag mogelijk te houden.
Als reiziger kun je risico’s verminderen en voorkomen door o.a. volledige vaccinatie, testen én de voorgeschreven maatregelen zowel vanuit Nederland als op bestemming in acht te nemen. Je kunt de gewenste eisen van een bestemming, de te nemen maatregelen en de kleurcodes van het betreffende land nalezen op nederlandwereldwijd.nl.

Je dient zelf de voorwaarden van jouw reis- en annuleringsverzekering te controleren om te zien waarvoor je gedekt bent.

 

Mag ik mijn reis kosteloos annuleren als ik niet meer wil/durf te reizen naar mijn bestemming vanwege de corona(maatregelen)? 

Je mag altijd annuleren, maar de kosten daarvan zijn voor jou als reiziger. Angst is geen reden voor kosteloze annulering.
De reis kan namelijk worden uitgevoerd en maatregelen moet we accepteren als het nieuwe normaal. 

Kan ik naar aanleiding van een reisadvies van de overheid mijn reis kosteloos annuleren?

Nee, reizigers kunnen op basis van de adviezen van het Ministerie niet kosteloos annuleren. Als de veiligheidssituatie in een land verslechtert, kan BuZa aanraden om niet naar bepaalde gebieden te reizen. De reisadviezen van Buza zijn niet – bindend, zij geven advies; geen ”positief” maar ook geen ”negatief” advies.

Het blijft altijd de verantwoordelijkheid van de reiziger zelf en van de desbetreffende touroperators om de afweging te maken een reis wel of niet door te laten gaan.

Ga altijd bij je (reis)verzekering na wat wel en niet gedekt is als BuZa reizen ontraadt naar oranje or rode bestemmingen.

 

Kan ik naar aanleiding van een reisadvies van de overheid mijn vliegticket annuleren?

Nee, reizigers kunnen op basis van de adviezen van het Ministerie niet kosteloos annuleren. Als een los ticket is geboekt, is het aan de airline om te bepalen of de reizigers al dan niet vervoerd kunnen worden.

Als de airline de vlucht kan uitvoeren zoals bij boeking afgesproken zal hij geen kosteloze annulering toestaan, tenzij hij hierin coulance betracht.

 

Mag ik mijn reis kosteloos annuleren als de inreis beperkingen veranderen? 

Als een klant geen vereist vaccinatiebewijs of herstelbewijs kan overleggen, ligt dat in de persoonlijke risicosfeer van de reiziger. Een kosteloze annulering is hierbij niet aan de orde.

Dit zelfde geldt als een reiziger geen negatief testresultaat kan overleggen. Ook dan is van kosteloze annulering geen sprake.

 

Mag ik mijn reis kosteloos annuleren als ik in quarantaine moet na terugkomst in Nederland?

Als na een verblijf in het buitenland een quarantaineverplichting bij terugkeer in Nederland geldt, ligt dit in de persoonlijke risicosfeer, want de uitvoer van de reisovereenkomst wordt hierdoor niet belemmerd.

Deze quarantaineverplichting bij terugkeer in Nederland is dan ook geen reden tot kosteloze annulering door de reiziger.

 

Wat betekent het voor mij als mijn bestemming (extra) maatregelen eist?

Bij het boeken van een reis stellen wij jou op de hoogte van de algemene eisen die het bestemmingsland stelt.
Na het boeken ben je zélf verantwoordelijk voor het inwinnen van de juiste informatie en het tijdig voor vertrek nagaan of jouw eerder ontvangen informatie nog klopt. Eventuele kosten die verbonden zijn aan de (extra) te nemen maatregelen zijn voor rekening van jou als klant. 

Kan ik worden geweigerd in bijv.  het vliegtuig i.v.m. vereiste (gezondheids-)maatregelen?

Je bent zélf verantwoordelijk voor het opvolgen van en voldoen aan de juiste eisen en maatregelen die worden gesteld. Word je als passagier geweigerd, dan zijn de kosten van het niet kunnen maken van de reis voor jou als reiziger. Lees de polisvoorwaarden van je reis- en annuleringsverzekering om te zien of je daar een beroep op kunt doen.​

Wat als ik een boosterprik nodig heb om te voldoen aan de maatregelen van het bestemmingsland, maar deze prik vooralsnog niet kan krijgen omdat ik nog niet aan de beurt ben, wat zijn dan de juridische gevolgen m.b.t. mijn reis?

Als de individuele reiziger niet voldoet/kan of wil voldoen aan de eisen van het bestemmingsland ligt dit in de persoonlijke risicosfeer van de reiziger en heeft deze geen recht op kosteloze annulering.

De maatregel betreft namelijk niet álle Nederlanders, maar een (beperkt) deel van de bevolking. Uiteraard kan de reiziger hier weliswaar niets aan doen, maar de reisorganisator ook niet. De reisorganisator kan de afgesproken reisovereenkomst namelijk gewoon uitvoeren.

Laat de bestemming het toe om de booster te vervangen door het doen van een dagelijkse test, dan kan de reis door de reisorganisator gewoon worden uitgevoerd. De kosten van de test(en) en het eventuele ongemak zijn voor de reiziger.

Uiteraard is het aan de individuele reisonderneming om in deze gevallen waar mogelijk coulance te betrachten en kan de reisonderneming een gesprek aangaan met de klant en -indien mogelijk- kijken of de reis kan worden omgeboekt naar een andere reisperiode en/of een andere bestemming.

 

Wie betaalt de extra kosten als ik op mijn bestemming te maken krijg met corona?

Als reiziger ben je zélf verantwoordelijk voor je persoonlijke(gezondheids-)situatie. Eventuele extra kosten moet je zelf betalen. Lees de polisvoorwaarden van je reis- en annuleringsverzekering om te zien of je daar een beroep op kunt doen. Eventuele medische kosten lopen via jouw zorgverzekering. Eventuele niet-genoten vakantiedagen i.v.m. quarantaine kun je mogelijk verhalen op jouw annuleringsverzekering.

 

Artemis Tours

Wilhelminasingel 40
6221 BK Maastricht

+31 (0)43 3255278
info@artemistours.nl

IBAN NL98SNSB0936503033
KVK 14636055
BTW NL854193029B01

Openingstijden:

ma t/m vrijdag: van 9-17u
zaterdag alleen geopend op afspraak