Zoveel reizen gemaakt en dan moet ik altijd zeggen dat ik nog nooit in Berlijn ben geweest, maar dat is verleden tijd! Samen met een groep van bijna 70 personen zijn wij drie dagen naar Berlijn geweest. Heerlijk relaxt met de trein vanaf Düsseldorf en ongeveer 4 uur later stap je uit bij Berlin Hauptbahnhof. Ik neem je mee langs alle hoogtepunten die ik in het weekend bezocht heb.

Dag 1

S’ochtends vroeg de trein instappen om 7 uur en om kwart over 11 weer uitstappen in Berlijn. Ik moet zeggen dat ik de trein enorm comfortabel vind en veel fijner dan het vliegtuig. Je hebt genoeg beenruimte maar vergeet niet om je stoel van te voren te reserveren anders heb je kans dat er geen plek voor je is! Aangekomen bij ons hotel was het bijna gelijk tijd voor onze stadswandeling verzorgd door Tom van Berlijn op Maat. Het thema van onze wandeling was de koude oorlog en oost – en west Berlijn. We hebben onder andere de restanten van de Berlijnse Muur en Checkpoint Charlie bezocht. Het was een erg interessante tour en ondanks dat het vrij koud was (lees -4 graden) heeft iedereen van de groep zich erg vermaakt. Doordat het voor mij al een lange dag was geweest, ging ik op tijd mijn bed op zoeken na een heerlijk diner bij YamYam gehad te hebben!

waterval atlasgebergte
ezel atlasgebergte imlil

Dag 2

Vandaag de dag vroeg begonnen met een heerlijk uitgebreid ontbijt in het hotel. Wij verblijven in het Mercure Hotel Berlin Mitte, ideaal gelegen voor een stedentrip want het hotel ligt naast de U Bahn! Ik ben begonnen met een wandeling langs de East Side Gallery, ongeveer 1,3 km van de Berlijnse Muur welke door verschillende kunstenaars beschilderd is. Hierna ben ik doorgelopen naar de Dom van Berlijn, natuurlijk heb ik een snelle blik geworden naar het Radisson Hotel waar de dag ervoor het aquarium was ontploft. De ravage die vanaf buiten zichtbaar was, is al onbeschrijfelijk. Ik besloot door te lopen naar de Hackescher Markt, hier was op zaterdag een leuke buiten markt met verschillende kraampjes.

Na wat rond gedwarreld te hebben en een paar leuke vintage winkels gezien te hebben bedacht ik me dat ik eigenlijk wel naar Kreuzberg kon. Niet wetende dat dit weer een metro avontuur verder was, maar ik had toch meer dan genoeg tijd. Kreuzberg pastte precies in mijn straatje, veel vintage winkels, leuke cafes, kunst en verschillende culturen die bij elkaar komen! Een aanrader, waar ik een enorm lekkere lunch heb gehad was het Jederzeit Café.

Met nog genoeg tijd over besloot ik om naar het ‘’centrum’’ van Berlijn te gaan om het welbekende KaDeWe te bezoeken. Dit was een leuk idee in mijn hoofd, maar het was zo enorm druk en toeristisch dat ik het prima vond dit warenhuis vanaf de buitenkant te bewonderen! Een van de vele kerstmarkten in Berlijn lag hier in de buurt en om in de sfeer te komen heb ik hier nog een bezoekje aan gebracht voor ik de U Bahn terug naar het hotel heb gepakt.

Telouet kasbah
Ait ben haddou unesco

Dag 3

Alweer de laatste dag van onze stedentrip en ik heb alle toeristische bezienswaardigheden voor deze dag bewaard! Nadat wij met onze stadswandeling al voorbij Checkpoint Charlie zijn geweest, besloot ik deze nog wel mee te pakken om even rustig de tijd hiervoor te nemen. Hierna ben ik nog naar het ultieme toeristische Brandenburger Tor en parlementsgebouw geweest, de opdringerige verkoopmannetjes staan al voor je klaar maar je kunt natuurlijk niet in Berlijn geweest zijn zonder dit gezien te hebben. Naast de Brandenburger Tor ligt het Holocaust Memorial, het is een intens en zwaar monument alleen waren ze momenteel bezig met renoveren waardoor je niet helemaal door het ‘’doolhof’’ kunt lopen. Vergeet niet (zoals sommige andere toeristen) dat dit een memorial is en toon respect, maak dus geen selfies of foto’s waarbij je op het monument staat.

Met een tussenstop op Potsdamer Platz sloot ik de dag af in de Mall of Berlin voor wat souvenirs, maar onthoud dat normaal de winkels gesloten zijn op zondag in Duitsland. Deze dag was een uitzondering omdat dit het weekend voor kerstmis was. All-in all was dit weer een geslaagde groepsreis en kan ik Berlijn afstrepen van mijn lijstje!